مرجع تکست و بیت پـیـلـمـان

Www.Pilman-wolf.ir

x بستن
تبلیغات
تبلیغات
رپ نما
مرجع تکست و بیت پـیـلـمـان

پل های ارتباطی ما:

شماره تماس : 09901601093

شماره تلگرام : 09901601093

ای دی تلگرام : seller_music@

ایمیل یاهو : Pilman.wolf@yahoo.com

adsتبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
پخش آهنگ و آلبوم پخش اختصاصی آهنگ
a.pilman@yahoo.comعضویت در خبرنامه
با عضویت در خبرنامه مرجع تکست و بیت پـیـلـمـان همیشه بروز باشید.
ایمیل خود را بدون www وارد کنید!
آخرین نظرات
  • ۱۶ ارديبهشت ۹۶، ۰۹:۵۲ - اشکین
    افتضاح
logo-samandehi

آموزش تکست نویسی + قافیه بندی

بازدید : ۱۵۴۷ بار
دسته بندی : آموزش تکست نویسی ,

آموزش تکست نویسی + قافیه بندی
با سلام خدمت همه ی عزیزان. با آموزش تکست نویسی در خدمت شما هستم.امیدوارم استفاده لازم رو بکنید.. 
البته تکست نویسی یه چیز کلی هست.هر کی یک جور یاد گرفته و میتونه یاد بده . من به روش خودم به شما یاد 
میدم امیدوارم روش مطلوبی باشه و راحت تر اصل مطلب رو بفهمید.... 

من کل تکست رو به دو دسته کلی تقسیم کردم : 
1. ساختار کلی (بیرونی) 2. ساختار درونی 

ساختار کلی (بیرونی ) : اسکلت تکست که با قافیه ها و وزن و فلو تکست تکمیل میشه چیزی که که گوش فقط میشنوه . 

ساختار درونی : مفهوم و آرایه و تیکه و منظور از تکست و هدف و ... که باید مغز هم کار کنه توش یعنی باید استدلال بشه برای همین اونایی که آهنگ ها رو سطحی گوش میدن به این نکات توجه نمیکنن . 

مقایسه اهمیت دو ساختار : 
در هر موضوعی این دو ساختار ارزشش بیشتر یا کمتر میشه مثلا وقتی اجتماعی باشه (مثلا بهرام) اون بخش درونی خیلی مورد بحث قرار میگیره شاید شما دیده باشین بهرام قافیه خیلی خاصی نده تو بعضی آهنگ ها ولی اهل درک و موضوع با آهنگ فاز میگیرن.ولی مثلا در گنگ یا کل کل یا بتل ساختار درونی نقشش کمتر میشه مخصوصا در کل کل و بتل در گنگ که خیلی گسترده هست بخش درونی هم اهمیت ویژه ای داره که کسی توجه نمیکنه و فقط میخونن .مثلا تیکه هایی که در یک آهنگ گنگ انداخته میشه ولی در هر صورت ساختار کلی و قافیه ها نقش اساسی تری دارن. به هر حال همیشه این دو مکمل هم هستن و به سلیقه شنونده ربط داره.تکست قوی تکستی هست که از هر دو لحاظ بتونه شنونده یا خواننده رو راضی کنه 

قافیه : انواع مختلفی داره که مقالاتی هم دربارش بوده که عبارتند از : 1.قافیه لفظی 2.قافیه وزنی 
قافیه لفظی : یکسان بودن چند واج از کلمه مانند ترکش - سرکش 
قافیه وزنی : واج ها با هم یکسان نیستند ولی کلمات با هم . هم وزن هستند مانند عاشق - دافع -راقب 

قافیه در رپ : 
در شعر هایی که تو کتاب های مدرسه خوندید اکثرا قافیه ها لفظی هست یعنی واج یکسان داشتن. 
اما در رپ امروزی قافیه وزنی مخصوصا در قافیه های دوبل و سوبل نقش اساسی داره. 
خیلی ها این رو نمیدونند و مشکل ساز شده براشون متاسفانه!! 

انواع قافیه : 

قافیه قدیمی : که برمیگرده به سال های پیش که اکثرا از قافیه های تکی استفاده میکردن مثلا : وقتی تکست میگفتم بودی خواب /من قلم چی تو هم مثل گاج اینجا خواب و گاج قافیه وزنی هستن . این روش امروزه طرفدار زیادی نداره.بعضی ها هم خودشون گول میزنن و ردیف قرار میدن و میگن قافیه ما تکی نبوده مثلا : چیه حالا برا ما شاخ شدی / خیلی چاقی شبیه گاو شدی خب "گاو و شاخ" قافیه هستن و "شدی" هم ردیف و در اصل قافیه تکی.سعی کنیم کارمون قوی شه نه خودمون یا شنونده رو گول بزنیم. 

قافیه جدید : که میشه قافیه های چند تایی و بازی با قافیه و کلا ایده نو. قافیه چند تایی که میشه قافیه دوبل ,سوبل,چوبل و ... برای مثال 

"باید حرفام بشه دیگه عزیز دوبله / اینجا بیان تند تر چون که حریف دوبله " عزیز / حریف دوبله / دوبله ( توجه:معنی های متفاوت میدن با هم جناس تام هستن قافیه حساب میشن نه ردیف )قافیه هستن که این بیت دارای قافیه دوبل هست. 

"میخوایی بنویسی ولی ارور میده مغزت / دست به قلم بزنی ترور میشه دستت " ارور/ترور -میشه/میده-مغزت/دستت قافیه های این بیت که قافیه سوبل میشه. 

"من هدفم اینه انعطافِ کار دیگم نیست شه/ تو آرزوته "انظبات" سال دیگت بیست شه " انعطاف/انضبات - کار/سال -دیگم/دیگت -نیست/بیست قافیه هستن و شه/شه هم ردیف پس قافیه چوبل هست. 

بازی با قافیه هم شما میتونید هر جای تکستتون قافیه های مختلف بزارید برا زیباتر شدن مثلا : 
"یاد اوری کن کم کاست و مشکل /ناداوری چون اومدن دارک ومهلک" (ناداوری/یاداوری - کن-چُن )قافیه دوبل در ابتدای دو مصراع (کاستو/دارکو -مشکل/مهلک ) قافیه دوبل در انتها یعنی این بیت دو تا قافیه دوبل داره در اول و آخر .. 
بازم میگم این برمیگرده به سلیقه و خلاقیت فرد ایده نو هم برمیگرده به شخص توضیحی نداره ... 

فلو : به معنی جریان هست به طور کلی به روش خوندن فرد میگن که میتونه در هر آهنگ اونو عوض کنه.مثلا کجا بلند بخونه کجا اروم کجا لش بخونه کجا محکم کجا مکس کنه کجا فست بخونه و کجا آهسته یا جامپ زدن و ... که در تکست خام بیشتر برمیگرده به وزن و فلو در اصل در خوندن مشخص میشه نه در تکست خام پس روش زیاد بحث نمیکنم . 

مفهوم : اگر تکستی هدف مشخصی داشته باشه خود به خود مفهوم قوی تری داره چون اکثر تکست ها بی هدف نوشته میشه باید اول چارچوب کلی مشخص بشه که چه چیزایی میخوایی بگی بعد شروع به نوشتن کنی .مفهوم در هر موضوعی فرق داره یکی لاو میخونه میخواد به طرف نشون بده چقدر دوستت دارم یکی اجتماعی میخونه میخواد به چیز کلی رو از یه درد یا مشکل یا واقعه یا هر چیزی بگه پس هر چه قدر تو رسوندن منطورش قوی تر باشه تکست قوی تر میشه. 

نکته مهم : گفتن حقیقت همیشه بهترین راه هست آهنگ های بهرام تو ذهن اکثر هواداران رپ میمونه چون حرفاش حق هست. هر چی چیزی که میگین به حقیقت نزدیک تر باشه تکست شما قوی تر خواهد بود همیشه از داشته هات بنویس نه از نداشته هات عزیز... 



آرایه ها برای زیباتر شدن تکست: اکثریت شما یا بهتر بگم همه مدرسه رفتید و ادبیات فارسی رو خوندید و انواع آرایه ها رو بلدید شما هر چقدر نوشته خودتون رو از حالت علمی به ادبی تبدیل کنید حرفاتون حالت معنوی بیشتری پیدا میکنه و باعث قوی تر شدن تکست میشه.همیشه سطحی نگاه نکنید دنیا خیلی بزرگ... 

تیکه انداختن : خب یک سری افراد تو شعراشون از حرفای رکیک یا فحش استفاده میکنن که دیگه زمانش گذشته عزیز من الان در تکست تیکه هایی میشه انداخت که از هزاران فحش و ناسزا دردناک تر هست برای طرف.وقتی شما مثل یه بچه که هنوز به بلوغ نرسیده فحش میدید یعنی دارین ارزش نوشته خودتون رو پایین میارین.انسان سالم فحش نمیده زبون خودش رو به این چیزا آلوده نمیکنه پس تکستتون رو با فحش آلوده نکنید شما میتونید با تیکه انداختن همون کار قبلی رو بکنید فقط یکم عقل رو به کار بندازید. 

روش نوشتن : 1.روش قدیمی و بیت بیت 2. روش جدید 

1. در روش قدیمی که بیت بیت مانند شعر های تو کتاب هست قافیه ها در آخر مصراع ها و همه شماها میدونید. 
2.روش جدید که بعضی رپر ها از اون استفاده میکنن که پشت سر هم تکست رو مینویسن به صورت بیتی نیست ولی نظم خاص خودش رو داره 
همینطوری نوشته های بی هدف رو پشت هم ننوشتن.مثلا بعضی از تکست های قاف یا همین تکست فری استایل من که پخش شد. 

در کل تکست نویسی ذاتی هست همیشه میشه بهتر بشه شما هیچوقت نمیتونید بگید من تو تکست نویسی بهترین هستم چون همیشه جا برای پیشرفت هست.جا دادن قافیه در تکست و چگونه رسوندن مفهوم و استفاده از آرایه و تیکه انداختن و هدف و موضوع همش به خلاقیت خود فرد برمیگرده اگر خودش نخواد 10 تا آموزش هم بخونه موفق نمیشه . 

امیدوارم این آموزش من کمکی کرده باشه به عزیزان علاقه مند به تکست نویسی ببخشید اگه بعضی قسمت ها رو نفهمیدید شاید من نتونستم خوب انتقال بدم دانسته هام رو به هر حال اشتباهی هم بود چشم پوشی کنید ما چیزایی که بلد بودیم رو یاد دادیم . فقط با تمرین موفق میشید همه میتونن قافیه بدن ولی اینکه به صورت نوشته با ارزش در بیاد به آسونی به دست نمیاد. 

 

منبع : Www.Pilman-wolf.ir

 

emailعضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه مرجع تکست و بیت پـیـلـمـان همیشه بروز باشید.
ایمیل خود را بدون www وارد کنید!
adsتبلیغات

تبلیغات
تبلیغات

نظرات (۵)

سلام. عالی بودی و یک روز به خاطر این اطلاعات شیرینت تشکر می کنم
پاسخ:
با سلام ، ممنون از لطف شما دوست عزیز .

سلام

من پاپ مینویسم

میخاسنم بدونم ایا راهی هست که بشه تکستارو بدست خواننده های پاپ رسوند؟

پاسخ:
سلام ، بله میتونید دمو کارایی رو که میخواین بفروشین رو به این آدرس pilman.wolf@yahoo.com بفرستین تا توی سایت برای فروش قرار بزاریم . 

سلام.میخاسم ببینم میشه همکاری کرد؟تکست دیس لاو مینویسم عایا میشه 
گذاشت اینجا؟
پاسخ:
سلام
بله عزیز ، دمو و قیمت کارتون رو به آدرس pilman.wolf@yahoo.com
ایمیل بزنید .

مرررررررررررررررررررررررررررسی خوف بود
مرسی از مطلبتون مفید بود دستتون درد نکنه.
پاسخ:
خواهش میکنیم . 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">